Skróty klawiszowe:
Wyświetl stronę główną » Ogłoszenia » Ogłoszenia z zakresu ochrony środowiska » DECYZJA o środowiskowych uwarunkowaniach
Na podstawie art. 71 ust. 2, art. 75 ust.1 pkt 4 oraz art. 84 i art. 85 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. z 2023r. , poz.1094 z poźn. zm.) - dalej u. o.u.i.o.ś.,
oraz
w związku z art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego ( t. j. Dz. U. z 2023r., poz. 775 ze zm. ) – dalej k.p.a.
po rozpatrzeniu wniosku firmy Elektrownia PV 90 Sp. z o.o. , ul. Puławska 2, 02-566 Warszawa, z dn. 13.12.2023r. uzupełnionego w dniu 22.12.2023r.
ramach postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
dla przedsięwzięcia pn.: „Budowa Elektrowni Fotowoltaicznej wraz z infrastrukturą
towarzyszącą w obrębie Żarki, oraz linie kablowe łączące poszczególne części inwestycji
poprowadzone w obrębie Żarki, Gmina Żarki, proj. Żarki”.
II. Wskazuję warunki realizacji przedsięwzięcia:
1.Wycinkę drzew i krzewów kolidujących z realizacją planowanego przedsięwzięcia
przeprowadzić poza okresem lęgowym ptaków, przypadającym w terminie od 1 marca do
15 października.
2. Drzewa znajdujące się w obrębie inwestycji, nieprzeznaczone do wycinki, należy
zabezpieczyć przed uszkodzeniami mechanicznymi lub chemicznymi w następujący sposób:
1) należy osłonić pnie drzew przy użyciu np. drewnianych listew, tkaniny jutowej lub
grubych mat słomianych lub trzcinowych,
2) wykopy bezpośrednio przy pniach drzew należy wykonywać ręcznie. Przycięte
korzenie należy zabezpieczyć preparatami grzybobójczymi. Odkopane korzenie winny
zostać wpuszczone głębiej i zabezpieczone przed wysychaniem lub przed
przymrozkami. Wykopy w pobliżu drzew winny zostać niezwłocznie zasypane,
3) zabrania się obcinania korzeni szkieletowych drzew, gdyż grozi to zachwianiem ich
statyki,
4) w obrębie rzutu korony nie można magazynować materiałów chemicznych,
budowlanych i ziemi z powstałych wykopów, stosować otwartego ognia, lokalizować
placów manewrowych i miejsc postoju sprzętu ciężkiego
5) po zakończeniu prac zabezpieczenia drzew należy zdemontować.
3. Ogrodzenie inwestycji powinno być podwieszone na całej swojej długości na wysokości
co najmniej 20 cm (odstęp pomiędzy powierzchnią ziemi, a dolną jego krawędzią) oraz
posiadać gładkie wykończenie krawędzi. Umożliwi to niezakłóconą migrację drobnych
zwierząt przez teren inwestycji.
4. Zaplecze techniczne, miejsca magazynowania materiałów budowlanych i odpadów oraz
miejsca postoju maszyn budowlanych i sprzętu transportowego zorganizować na terenie
utwardzonym, w sposób zabezpieczający przed przedostawaniem się zanieczyszczeń do
gruntu.
5. W czasie prowadzenia robót budowlanych prowadzić stały monitoring stanu technicznego
sprzętu budowlanego i transportowego oraz przypadków wystąpienia zanieczyszczenia gruntu
i neutralizację miejsc mogących powodować ewentualnie zagrożenia dla środowiska gruntowo
- wodnego.
6. W przypadku przedostania się zanieczyszczeń do gruntu lub wód bezzwłocznie podjąć
działania zmierzające do usunięcia skutków i przyczyn awarii.
7. Czyszczenie elementów instalacji, w tym paneli słonecznych prowadzić z zastosowaniem
metod bezwodnych lub z użyciem wody bez dodatku chemicznych środków myjących.
8. W przypadku zastosowania transformatorów olejowych, w celu zabezpieczenia środowiska
gruntowo - wodnego przed ewentualnym awaryjnym wyciekiem oleju, pod wszystkimi
transformatorami wykonać szczelną misę olejową o pojemności zapewniającej przejęcie
powyżej 110% objętości oleju znajdującego się w transformatorze.
UZASADNIENIE
W dniu 13.12.2023r.do tutejszego Organu wpłynął wniosek firmy Elektrownia PV 90 Sp. z o.o. , ul. Puławska 2, 02-566 Warszawa o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację ww. przedsięwzięcia. Wniosek ten został uzupełniony w dniu 22.12.2023r..
Przedsięwzięcie to polegać będzie na „ budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 3,2 MW wraz z infrastrukturą towarzyszącą w tym liniami kablowymi łączącymi poszczególne części inwestycji .
W związku z art. 75 ust.1 pkt 4 ww. u. o.u.i.o.ś. decyzję tę wydaje tut. Organ.
Do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach załączono:
W związku z powyższym spełnione zostały wymogi określone w art. 74 ust. 1 powyżej przywołanej ustawy.
Wyżej przedstawione dokumenty były podstawą do analizy i oceny wpływu planowanego przedsięwzięcia na środowisko.
Przedsięwzięcie to zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 10 września 2019r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko ( t.j. Dz. U. z 2019r. poz. 1839 ze zm.) kwalifikuje się jako mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, o którym mowa w ;
§3 ust. 1 pkt. 54a t.j zabudowa systemami fotowoltaicznymi o powierzchni wyznaczanej po obrysie zewnętrznych skrajnych modułów paneli nie mniejszej niż:
b) 2 ha na obszarach innych niż wymienione w lit. A
Jak wynika z przedłożonej dokumentacji inwestorem dla ww. przedsięwzięcia jest firma Elektrownia PV 90 Sp. z o.o. , ul. Puławska 2, 02-566 Warszawa. Przedsięwzięcie to nie kwalifikuje się do przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko.
Dane o złożonym wniosku umieszczono w publicznie dostępnym wykazie danych o dokumentach zawierających informacje o środowisku i jego ochronie (EKOPORTAL) prowadzonym przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach.
Przedsięwzięcie to przewidziane jest do realizacji na działkach o numer geod. 3106, 2903 ,3108 obrębu ewidencyjnego Żarki .
W związku z tym, że liczba stron postępowania przekracza 20 zastosowano przepisy art. 49 ww. ustawy kpa i o wszczęciu postępowania zawiadomiono strony obwieszczeniem nr: R.G.K. i I. 6220.04.Żar. 2023 T.Z. z dnia 18.12.2023r. .
W oparciu o art. 64 ust.1 pkt 1,2 i 4 ww. ustawy u. o.u.i.o.ś. pismem nr R.G.K. i I. 6220.04.Żar. 2023 T.Z. z dnia 18.12.2023r. zwrócono się do:
z prośbą o opinię co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby o określenie zakresu raportu o oddziaływaniu na środowisko.
1. Postanowieniem nr WOOŚ.4220. 684.2023.KC z dnia 29.12.2023r. Regionalny Dyrektor
Ochrony Środowiska w Katowicach wyraził opinię, że nie istnieje konieczność
przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla tegoż przedsięwzięcia. Określił
również warunki konieczne do uwzględnienia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
2. Opinią Sanitarną nr NS-NZ 9022.2.12.2023 z dnia 09.01.2024r. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Myszkowie zajął stanowisko o braku konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla tegoż przedsięwzięcia.
3. Opinią nr PO.ZZŚ.4901.532.2023.AC z dnia 11.01.2024r. Dyrektor Zarządu Zlewni Wód
Polskich w Sieradzu – Państwowego Gospodarstwa Wodnego, także zajął stanowisko, że nie
stwierdza się potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla
tegoż przedsięwzięcia. Jednocześnie wskazał na konieczność określenia w decyzji o
środowiskowych uwarunkowaniach warunków i wymagań wymienionych w niniejszej opinii,
a mających na celu zapewnienie należytego zabezpieczenia środowiska gruntowo wodnego w
trakcie realizacji przedsięwzięcia.
Realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia wiązać się będzie z okresowym wzrostem uciążliwości hałasowych oraz emisją substancji do powietrza w wyniku eksploatacji urządzeń mechanicznych i środków transportu w trakcie prowadzenia prac budowlanych. Proces budowlany związany będzie z powstawaniem odpadów, za których zagospodarowanie odpowiedzialny będzie wykonawca robót. Montaż paneli fotowoltaicznych nie będzie wiązał się z usuwaniem wierzchniej warstwy. Konstrukcja wolnostojąca dla modułów fotowoltaicznych
składać się będzie ze słupów stalowych cynkowanych ogniowo, mocowanych mechanicznie do płyt betonowych oraz poziomych i pionowych profili nośnych.
Czas robót budowlanych skrócony zostanie do niezbędnego minimum, a ich prowadzenie przy użyciu sprzętu mechanicznego odbywać się będzie tylko w porze dziennej. Wskazane uciążliwości będą miały charakter krótkookresowy i ustąpią wraz z zakończeniem prac budowlanych, a ich zasięg ograniczy się do najbliższego otoczenia terenu inwestycji. Odpowiednia organizacja prac budowlanych, obejmująca prawidłowe zarządzanie wykorzystywanymi surowcami i zasobem maszynowym oraz właściwą lokalizację zaplecza budowy pozwoli na znaczące zminimalizowanie oddziaływań związanych z tym etapem przedsięwzięcia. Planowane przedsięwzięcie na etapie eksploatacji nie będzie źródłem emisji do powietrza oraz emisji hałasu do środowiska. W przedmiotowej instalacji zastosowany zostanie system szyb z powłoką antyrefleksyjną zapobiegający efektowi olśnienia w trakcie eksploatacji.
Z informacji zawartych w karcie informacyjnej wynika, że planowana inwestycja nie będzie wymagała stałej obsługi, zaplecza socjalnego ani infrastruktury wodno-kanalizacyjnej. Nie przewiduje się możliwości powstawania ścieków socjalno-bytowych na etapie eksploatacji farmy. Normalna praca planowanej inwestycji nie będzie powodować powstawania jakichkolwiek ścieków technologicznych. W razie konieczności panele będą myte czystą wodą bez dodatków substancji myjących. Ewentualne prace serwisowe urządzeń prowadzone będą w miejscach do tego wyznaczonych przy zastosowaniu zabezpieczeń gruntu i wód podziemnych przed zanieczyszczeniem. Stacja transformatorowa będzie pracowała jako stacja z tzw. transformatorami suchymi — bez użycia oleju. Wody opadowe z teren zajmowanego przez inwestycję będą odprowadzane bezpośrednio do gruntu.
Przedmiotowe przedsięwzięcie na etapie eksploatacji nie będzie stanowić zagrożenia dla środowiska ze względu na ilość i rodzaj wytwarzanych odpadów, pod warunkiem prowadzenia prawidłowej gospodarki odpadami, zgodnej z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa, w tym przepisami szczegółowymi.
Teren planowanej elektrowni fotowoltaicznej jest terenem rolnym. Najbliższa zabudowa (zabudowa mieszkaniowo-usługowa - biura) znajduje się w odległości ok. 136 m w kierunku północno-zachodnim od terenu planowanej inwestycji, natomiast zabudowa mieszkaniowa jednorodzinna znajduje się w odległości ok. 174 m w kierunku południowo-zachodnim. Biorąc pod uwagę charakter planowanego przedsięwzięcia oraz informacje zawarte w karcie informacyjnej można stwierdzić, że zakres planowanych działań nie wpłynie znacząco na stan jakości środowiska.
Przedsięwzięcie realizowane będzie na działkach porośniętych drzewami i krzewami. Do wycinki przewidziano wyłącznie drzewa kolidujące z budową farmy fotowoltaicznej.
Dla ochrony ptaków określono termin wycinki drzew, tj. poza okresem lęgowym ptaków. Ponadto nakazano zabezpieczenie przed uszkodzeniem drzew nieprzeznaczonych do wycinki oraz określono sposób postępowania z ewentualnymi odsłoniętymi korzeniami w celu jak najmniejszej straty zieleni.
Teren planowanej elektrowni fotowoltaicznej położony jest w Otulinie Parku Krajobrazowego Orlich Gniazd (odległość od Parku Orlich Gniazd wynosi ok. 0,52 km).
Dla ww. terenu ustanowiono plan ochrony zatwierdzony Uchwałą Nr IV/48/2/2014 Sejmiku Województwa Śląskiego z dnia 10 marca 2014 r. Przedmiotowa inwestycja, ze względu na rodzaj oraz usytuowanie (poza obszarem parku) nie wpłynie na możliwość osiągnięcia celów działań ochronnych ani nie wpłynie na realizację zaplanowanych działań ochronnych określonych dla Parku Krajobrazowego Orlich Gniazd.
W niniejszej decyzji określono istotny warunek korzystania ze środowiska związany z zawieszeniem ogrodzenia na wysokości 20 cm od powierzchni gruntu oraz wykonaniem gładkich zakończeń krawędzi. Posadowienie siatki ogrodzeniowej wokół inwestycji na ww. wysokości, pozwoli na swobodną migrację płazów, gadów i zwierząt niskich.
W bazie danych przestrzennych o zasobach przyrodniczych, będącej w posiadaniu Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach brak jest informacji o szczególnych wartościach obszaru planowanej inwestycji takich jak stanowiska; chronionych gatunków roślin, grzybów i zwierząt. Na terenie tym nie występują; obszary wodno-błotne, o płytkim zaleganiu wód podziemnych, obszary wybrzeży, górskie, leśne, obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne
ujęć wód i obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych, obszary wymagające specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin i zwierząt lub ich siedlisk lub siedlisk przyrodniczych, jeziora, uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej. W rejonie inwestycji nie zostały zinwentaryzowane żadne siedliska lub gatunki będące przedmiotami ochrony obszaru Natura 2000. Najbliższy obszar mający znaczenie dla wspólnoty Bagna w Nowej Wsi PLH240046 znajduje się w odległości ok. 5,5 km od terenu realizacji przedsięwzięcia.
Dla ww. obszaru nie ustanowiono planu zadań ochronnych. 25 stycznia 2023 roku Regionalny Dyrektor Ochrony środowiska w Katowicach przystąpił do sporządzenia pierwszego planu zadań ochronnych dla tego obszaru. Mając na uwadze przedmioty ochrony ww. obszaru wymienione w Standardowym Formularzu Danych dla tego obszaru i zakres przedsięwzięcia należy wykluczyć możliwość negatywnego wpływu przedsięwzięcia na te siedliska i gatunki oraz inne objęte ochroną w ramach sieci obszarów Natura 2000.
Ponadto ze względu na lokalizację — ok. 95 km od granicy państwa oraz przewidywany stopień oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko należy wykluczyć możliwość transgranicznego oddziaływania na środowisko.
Planowana inwestycja pozostanie bez istotnego wpływu na regionalne uwarunkowania klimatyczne.
W strefie oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia brak jest obiektów wpisanych do rejestru zabytków, stanowisk archeologicznych. Obszar inwestycji znajduje się poza terenami objętymi ochroną konserwatorską.
Przy przyjętych założeniach stwierdzono, że planowana inwestycja nie będzie ponadnormatywnie oddziaływać na środowisko i zdrowie ludzi.
W odniesieniu do z art. 63 ust. 1 pkt 2 lit k ustawy u. o.u.i.o.ś. ustalono również , że zgodnie z aktualnie obowiązującym „Planem gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry" przyjętym rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 16 listopada 2022 r. (Dz. U. z 2023 r. poz. 335), planowane przedsięwzięcie znajduje się w regionie wodnym Warty w granicach jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie GW600099 oraz w granicach jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP) Warta do zb. Poraj o kodzie RW600006181159.
JCWPd o kodzie GW600099 charakteryzuje się dobrym stanem chemicznym oraz ilościowym. Jest ona monitorowana, a ocena ryzyka nieosiągnięcia celów środowiskowych jest niezagrożona. JCWPd przeznaczona jest do poboru wody na potrzeby zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia.
JCWP o nazwie Warta do Zb. Poraj o kodzie RW600006181159 posiada status naturalnej części
wód o złym stanie. Jest ona monitorowana i jest określona jako „zagrożona" nieosiągnięciem celów środowiskowych. Cała zlewnia JCWP stanowi obszar wrażliwy na eutrofizację wywołaną
zanieczyszczeniami pochodzącymi ze źródeł komunalnych rozumianą jako wzbogacanie wód
biogenami, w szczególności związkami azotu lub fosforu, powodującymi przyspieszony wzrost glonów oraz wyższych form życia roślinnego, w wyniku którego następują niepożądane zakłócenia biologicznych stosunków w środowisku wodnym oraz pogorszenie jakości tych wód.
Przedmiotowe przedsięwzięcie nie kwalifikuje się do inwestycji i działań, które wymagają
uzyskania oceny wodnoprawnej, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 27 sierpnia 2019 r. w sprawie rodzajów inwestycji i działań, które wymagają uzyskania oceny wodnoprawnej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1752).
Ustalono, że teren na którym zlokalizowane będzie przedsięwzięcie nie leży w granicach obszarów szczególnego zagrożenia powodzią w rozumieniu art. 16 pkt 34 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. - prawo wodne.
Mając na względzie charakter i skalę oddziaływania, zastosowane rozwiązania i technologie oraz
przy założeniu realizacji określonych w sentencji warunków stwierdza się brak możliwości znaczącego oddziaływania na pozostające w zasięgu oddziaływania jednolite części wód i nie
stwierdza się negatywnego oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia, na realizację celów środowiskovwch, o których mowa w art. 56, art. 57, art. 59 i art. 61 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. — Prawo wodne, a określonych dla tych części wód w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry", przyjętym rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 16 listopada 2022 r. (Dz. U. z 2023 r. poz. 335).
Tutejszy Organ mając na uwadze ww. opinie oraz po dokonaniu analizy wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wraz z kartą informacyjną przedsięwzięcia pod kątem uwarunkowań związanych z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do przeprowadzania oceny uznał, że przy zachowaniu wskazanych w dokumentacji środków planowane przedsięwzięcie nie będzie stanowiło znaczącego zagrożenia dla środowiska naturalnego. Uznał również, że w przedmiotowym przypadku nie zachodzą szczegółowe uwarunkowania zawarte w art. 63 ust. 1 ww. ustawy u. o.u.i.o.ś. , a w szczególności stopień wykorzystania zasobów naturalnych oraz ryzyko wystąpienia poważnej awarii, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii. Biorąc pod uwagę rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, usytuowanie poza terenami wymagającymi specjalnej ochrony, przewidywany rodzaj i skalę oddziaływania przy uwzględnieniu zastosowanych rozwiązań technologicznych, tutejszy Organ
postanowił o braku konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Obwieszczeniem nr R.G.K. i I. 6220.04.Żar.2023.T.Z. z dnia 17.01.2024r. zawiadomił strony, że zostały zebrane wystarczające dowody do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla realizacji tegoż przedsięwzięcia.
Do dnia wydania niniejszej decyzji żadna ze stron nie skorzystała z przysługującego jej prawa do wglądu w akta sprawy i jednocześnie nie wniosła żadnych zastrzeżeń ani uwag.
Powyższe obwieszczenia zamieszczono na okres 14 dni na tablicach ogłoszeń w Żarkach , tablicy ogłoszeń w UMiG Żarki, oraz w Biuletynach Informacji Publicznej umieszczonym na stronie internetowej Urzędu Miasta i Gminy. Tym samym wypełniono dyspozycje art. 61 § 4 i art. 73 § 1 ww. ustawy k.p.a. - powiadomiono strony postępowania o wszczęciu postępowania administracyjnego oraz kolejnych jego etapach, a także o prawie do czynnego udziału w każdym stadium postępowania administracyjnego, w tym prawie do przeglądania akt sprawy, sporządzania z nich notatek i odpisów oraz do zgłaszania ewentualnych uwag i wniosków.
Uwzględniając powyższe uzasadnienie stwierdzono jak w sentencji decyzji.
POUCZENIE
Od decyzji służy prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Częstochowie, za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Żarki, w terminie 14 dni od daty doręczenia niniejszej decyzji.
Strona ma możliwość zrzeczenia się prawa do odwołania poprzez doręczenie organowi, który wydał decyzję oświadczenia o zrzeczeniu się odwołania. Skutkiem prawnym zrzeczenia się odwołania przez ostatnią ze stron jest z dniem doręczenia jej oświadczenia organowi pierwszej instancji, nabycie przez decyzję przymiotu ostateczności i prawomocności, co zamyka zarówno drogę złożenia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Częstochowie jak i prawo złożenia skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego.
W załączeniu:
Otrzymują:
Do wiadomości ( zgodnie z art.74 ust.4 oraz 86a ww. ustawy ):
Załącznik do decyzji
R.G.K. i I. 6220.04.Żar. 2023T.Z.
z dnia 31.01.2024r.
Charakterystyka przedsięwzięcia.
Przedmiotowe przedsięwzięcie polega na budowie elektrowni fotowoltaicznej o mocy do 3,2 MW wraz z infrastrukturą towarzyszącą w tym liniami kablowymi łączące poszczególne części inwestycji .
Inwestycja zlokalizowana będzie na działkach o nr ew. 3106, 3108 (obręb 0002) w obrębie Żarki, Gmina Żarki oraz planowane są linie kablowe łączące poszczególne części inwestycji poprowadzone w obrębie działki o nr ew. 2903 (obręb 0002) w obrębie ew. Zarki, Gmina Żarki.
Inwestycja (panele fotowoltaiczne) zostanie zrealizowana na użytkach rolnych.
Farmę fotowoltaiczną będą tworzyć następujące główne elementy:
• panele fotowoltaiczne — do 12 800 sztuk, moc jednostkowa paneli będzie wynosić do 1 kW;
• inwertery (falowniki) — do 32 sztuk, ilość inwerterów będzie umożliwiać zainstalowanie
mocy do 3,2 MW;
• konstrukcje wsporcze — stalowa konstrukcja do montowania paneli o wysokości do 6 m,
rozstawione w rzędach w rozstawie do 10 m;
• stacja transformatorowa — ilość od 1 do 4 sztuk, wielkość pojedynczej stacji nie przekroczy
standardowych gabarytów;
• kontener techniczny (opcjonalnie) — ilość od 1 do 4 sztuk, wielkość pojedynczego kontenera
nie przekroczy standardowych gabarytów;
• okablowanie NN, SN, WN — rodzaj zastosowanego napięcia uzależniony od uzyskanych
warunków przyłączenia z lokalnym dystrybutorem energii;
• magazyn energii o mocy do 3,2 MW i pojemności do 16 MWh;
• drogi dojazdowe i wewnętrzne;
• plac manewrowy — o wielkości nie przekraczającej 900 mkw., na którym posadowione
zostaną stacja transformatorowa i kontener techniczny (opcjonalnie);
• ogrodzenie o wysokości do 3 m (bez podmurówki);
• inne urządzenia elektroenergetyczne — niezbędne do prawidłowego funkcjonowania instalacji
(rodzaj zostanie wskazany na etapie uzyskania pozwolenia na budowę, obejmujące m. in.
złącza, rozdzielnie, stację meteorologiczną ).
W dokumentacji podano, że z uwagi m.in. na postęp technologiczny inwestor wskazuje na możliwość zastosowania urządzeń o innych mocach, parametrach i wymiarach, jednocześnie nieprzekraczających wartości maksymalnych — mocy do 3,2 MW i powierzchni do 1,5725 ha
w szczególności niezwiększających stopnia odziaływania na środowisko.
Zakłada się, że również podział inwestycji i realizację kilku odrębnych instalacji o łącznej mocy
nieprzekraczającej wnioskowanej mocy do 3,2 MW, o łącznej powierzchni nieprzekraczającej
wnioskowanej powierzchni do 1,5725 ha, zlokalizowanych na działkach objętych wnioskiem.
Zasadnicza część etapu obejmować będzie:
• montaż systemu konstrukcji podparć dla montowania paneli (montaż konstrukcji nośnej);
• montaż modułów fotowoltaicznych (ręczne przykręcanie paneli do konstrukcji);
• montaż trasy kablowej, ułożenie kabli w wykopach, które ponownie zostaną zasypane ziemią;
• budowę dróg dojazdowych, serwisowych nieutwardzonego placu manewrowego do zlokalizowanej na terenie instalacji stacji transformatorowej;
• montaż stacji transformatorowej, opcjonalnie kontenera technicznego;
• montaż elementów niezbędnych do funkcjonowania instalacji (np. inwerterów);
• budowę ogrodzenia dla całej farmy;
roboty porządkowe.
59
Razy
czytano
6593
Id
artykułu
Informacje
Źródło informacji: Tadeusz Zamorowski.
Data utworzenia: 2024-02-08.
Wprowadził do systemu: Mariusz Nowak. Data wprowadzenia: 2024-02-08 08:24:53.
Zatwierdził do publikacji: Mariusz Nowak. Data publikacji: 2024-02-08 08:24:53.
Rejestr zmian
2024-02-08 08:21 |
---|
Dodanie artykułu - Mariusz Nowak |
Archiwum:
Redaktorzy odpowiedzialni za ten dział:
Twoja przeglądarka internetowa, bądź system operacyjny, nie wspierają lektora w polskiej wersji językowej.