Pokaż/ukryj informację o istniejących skrótach klawiszowych

Skróty klawiszowe:

Włącz lektora.
Wyłącz lektora.

Protokół z posiedzenia komisji ds. Socjalnych i Społecznych Rady Miejskiej w Żarkach

Wyświetl stronę główną » Rada Miejska » Protokoły z komisji » Protokół z posiedzenia komisji ds. Socjalnych i Społecznych Rady Miejskiej w Żarkach

Podtytuł: które odbyło się w dniu 22.11.2021r. w MGOK (sala pamięci) w Żarkach o godz. 14.00.

W posiedzeniu komisji uczestniczyli jej członkowie:

  1. Wioletta Król - przewodniczący komisji
  2. Monika Radosz - zastępca przewodniczącego komisji
  3. Roman Hamerla
  4. Mariusz Pompa

Ponadto w posiedzeniu komisji rewizyjnej uczestniczyli:

Pan Klemens Podlejski - Burmistrz Miasta i Gminy Żarki

Pan Jakub Grabowski - Z-ca Burmistrza Miasta i Gminy Żarki

Pani Dominika Horoszko - Sekretarz Gminy

Pani Dorota Mucha - Skarbnik Gminy Żarki

Pani Agnieszka Skorupa – inspektor ds. księgowości budżetowej

Pani Katarzyna Kulińska-Pluta – kierownik Referatu Promocji Gminy, Turystyki i Kultury

Pani Ewelina Dybka – pracownik muzeum Stary Młyn

Pani Agnieszka Pala-Czyż – kierownik MGOPS

Pan Tomasz Radosz - Starszy strażnik w Straży Miejskiej

Pan Dariusz Szlęk – mieszkaniec Gminy Żarki

Lista obecności stanowi załącznik do niniejszego posiedzenia.

Porządek posiedzenia:

  1. Zaopiniowanie projektu uchwały w sprawie:
    a/ rocznego programu współpracy gminy Żarki z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2022 rok.
    b/ szczegółowych warunków przyznawania i ustalania odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również trybu ich pobierania.
    2. Muzeum Dawnych Rzemiosł podsumowanie działalności w 2020 roku.
    3. Sprawozdanie z realizacji zadań przez Straż Miejską w Żarkach za 3 kwartały 2021 r.
    4. Sprawy różne, bieżące.

Otwarcia posiedzenia dokonała przewodnicząca komisji Wioletta Król - stwierdzając na podstawie listy obecności, że w posiedzeniu komisji na stan 5 członków komisji uczestniczy 4 członków - co stanowi quorum, przy którym komisja może podejmować prawomocne uchwały i wnioski. Przewodnicząca komisji przeprowadziła głosowanie, kto jest za przyjęciem proponowanego porządku obrad? Komisja jednogłośnie przyjęła porządek obrad.

Ad.1/a. Pani Agnieszka Skorupa omówiła projekt uchwały rocznego programu z organizacjami pozarządowymi. Pani Agnieszka Skorupa, mówi, że roczny program ustalany jest co roku, ponieważ taki obowiązek narzuca gminom ustawa o pożytku publicznym i o wolontariacie. Projekt uchwały został poddany konsultacjom społecznym w dniach od 16 do 30 września 2021 roku. W tym czasie program był zamieszczony na stronie internetowej, na stronie BIP oraz na tablicach ogłoszeń urzędu. Żadna z organizacji pozarządowych nie zgłosiła uwag, ani propozycji zmian do projektu. W uchwale musimy zapisać kwotę jaką gmina zamierza przeznaczyć na dotację na przyszły rok. Na ten moment po zapoznaniu się z zarządzeniem dotyczącym projektu budżetu na 2022 rok jest wpisana kwota 100 tys., zł. Ustawodawca przewiduje termin ustalenia rocznego programu do 30 listopada. Następnie przystąpiono do zaopiniowania projektu uchwały rocznego programu współpracy gminy Żarki z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na 2022 rok.

”za” 4. /projekt uchwały jednogłośnie został pozytywnie zaopiniowany/.

Ad.1/b.  Następnie Pani Agnieszka Pala- Czyż przystąpiła do omówienia projektu uchwały w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i ustalania odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również trybu ich pobierania.

Do tej pory ośrodek Pomocy Społecznej posiada uchwałę w tej sprawie. Uchwała ta jest z  2006 roku, jednakże zmieniły się przepisy prawa i obecnie Rada Gminy w drodze Uchwały określa szczegółowe warunki przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze. W projekcie ustaliliśmy wysokość, od którego miałaby być ustalana wysokość odpłatności, jest to kryterium osoby samotnie gospodarującej. Obecnie ono wynosi 701 zł i opłata wynosiłaby 3,5%, koszt usług za godzinę wynosiłby 27,16 zł w przypadku usług specjalistycznych wynosiłby 38,80 zł. Obowiązek przyznawania i posiadania usług na terenie gminy jest nałożony przez ustawę o pomocy społecznej. Oczywiście projekt uchwały zakłada również częściowe zwolnienie lub zwolnienie całkowite - mówi kierownik MGOPS Agnieszka Pala-Czyż.

Przystąpiono do zaopiniowania projektu uchwały w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i ustalania odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również trybu ich pobierania.

”za” 4. /projekt uchwały jednogłośnie został pozytywnie zaopiniowany/.

Ad. 2. Następnie Pani Katarzyna Kulińska-Pluta przystąpiła do omówienia podsumowania działalności Muzeum Dawnych Rzemiosł za 2020 rok. Początek roku - styczeń, luty w 2020 roku był całkiem niezły w Starym Młynie, natomiast od połowy marca do 4 maja muzeum było zamknięte przez obostrzenia związane z pandemią. W lipcu i sierpniu turyści indywidualni zwiedzali muzeum, ale nie było ich dużo. W 2020 roku była zorganizowana wystawa „urok dawnej szkoły”, która cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem. Następnie głos zabrał Pan Mariusz Pompa czy są bilansy? Jakie były koszty do dochodów? Pani Katarzyna Kulińska-Pluta odpowiada, że Pani skarbnik zaplanowała, że zarobimy 240 tys. zł a zarobiliśmy 109 tys., koszty wynagrodzeń, różnica między wpływami a wydatkami wynosiła 170. Pan radny Mariusz Pompa mówi, że bardzo często spotykał się z zarzutami, że muzeum przynosi tylko straty, że jest niepotrzebne. Ale statystyki i to co Pani Katarzyna Kulińska-Pluta dziś powiedziała, pokazuje inaczej. W tej chwili widać, że nawet pomimo pandemii muzeum nie funkcjonuje źle. Pani Katarzyna Kulińska - Pluta dodaje, że statystycznie jesteśmy tuż, za Muzeum Chleba w Radzionkowie, które jest dużo dłużej na rynku. „My jesteśmy maszyną pociągową, która powoduje, że trafiamy w tryby promocji turystycznej woj. Śląskiego”- mówi Katarzyna Kulińska-Pluta.

Pan Burmistrz Klemens Podlejski zabiera głos, chcąc przypomnieć fakty jak powstało Muzeum Dawnych Rzemiosł zadanie zostało zrealizowane ze środków budżetu gminy i ze środków unijnych. Wartość zadania to ponad 5 mln zł. Budynek muzeum był w złym stanie, wypadały okna i zagrażał dzieciom, które uczęszczały do pobliskiego budynku gimnazjum. Udało nam się stworzyć Muzeum Dawnych Rzemiosł o charakterze publicznym. Muzeum zostało wpisane na Szlak Zabytków Techniki Województwa Śląskiego. Przyjeżdżają do Nas delegacje z różnych stron województwa, ale nie tylko województwa bo gościliśmy również Mazowsze. Byli pod wrażaniem jak udało Nam się zrobić „coś z niczego”.

Ad.3. Następnie Pan Tomasz Radosz – Starszy Strażnik Straży Miejskiej omówił  sprawozdanie z realizacji zadań przez Straż Miejską za 3 kwartały 2021 roku, które przedstawia się następująco:

- 40 kontroli urządzeń grzewczych oraz pomieszczeń przeznaczonych na kotłownie,

- 7 kontroli posesji,

- 44 konwojowanie wartości pieniężnych z Urzędu do Banku Spółdzielczego w Żarkach,

- 81 Asyst dla pracowników UMiG Żarki,

- 109 wyjazdów służbowych (KPP, PSP, dostarczanie dokumentów, dowóz koszy),

- 1 kontrolę osób przebywających na kwarantannie / izolacji domowej

- 2 kontrole akwenów wodnych na terenie Gminy (w związku z występującymi roztopami)

- udzielenie niezbędnej pomocy osobom ubogim i chorym na terenie Gminy Żarki,

- 2 dowóz paczek żywnościowych dla osób niepełnosprawnych (współpraca z MGOPS Żarki),

- rozmowy z mieszkańcami na temat obowiązku odśnieżania chodników,

- patrole przy ul. Stary Rynek pod kątem wjazdu kierowców za znak B-1

- sprawdzanie stanu dróg w okresie zimowym

- rozmowy z mieszkańcami na temat przestrzegania obostrzeń w związku ze stanem epidemii covid-19.

- informowanie kupców i sprzedawców o zachowaniu porządku na targowisku miejskim

- 1 przewóz osoby niepełnosprawnej do punktu szczepień w Żarkach przy ul. Kościuszki 31 (Aktywne Centrum Zdrowia)

- 17 patroli przy Szkołach Podstawowych (Bezpieczna Droga do Szkoły)

- zabezpieczenie podczas Bike Atelier MTB Maraton w Żarkach.

Pani Sekretarz Dominika Horoszko zabrała głos, mówiąc, że chce uzupełnić informację o funkcjonowaniu Straży Miejskiej. Dane, które zostały przytoczone to wynik osobistej i jednoosobowej pracy Pana Tomasza Radosza. Pan Tomasz cały rok funkcjonuje w obsadzie jednoosobowej, brakuje Komendanta, na którego za niedługo będzie rozstrzygał się nabór. Pani Sekretarz mówi również, że jest zadowolona z pracy Pana Tomasza ponieważ wywiązuje się ze swoich zdań, pomimo tego, że jest sam, stara się współpracować z pracownikami i pomagać w innych zakresach jak i realizować zadania, które ma realizować Straż Miejska. Ad. 4. Następnie przystąpiono do pkt.4. Sprawy różne i bieżące.

Przewodnicząca komisji Pani Wioletta Król informuje, że wpłynęło pismo o zmianę wynajmowanego lokalu. Wniosek ten zostanie przekazany do Pana Burmistrza celem rozpatrzenia. Pan Burmistrz Klemens Podlejski mówi, że temat został rozeznany i osoba, która tam mieszka nie stara się o mieszkanie, nie jest ubezwłasnowolniona. Na dzisiaj nie ma wolnego lokalu. Następnie Pani Sekretarz Dominika Horoszko, zabrała głos w sprawie propozycji projektów uchwał w sprawie wynagrodzenia Burmistrza i w sprawie ustalenia wysokości diet i zwrotów kosztów podróży dla radnych. Pani Sekretarz zaproponowała alternatywny projekt uchwały, w którym zmienia się ostatni paragraf w zakresie wejścia w życie. Wszystkie składniki i wszystkie kwoty, które były przedstawione w piątek na komisji (19.11.2021r.), zostały zaproponowane trzy stawki w podziale na funkcje. Pierwsza dla przewodniczącego rady, druga dla w-ce przewodniczącego rady lub przewodniczących stałych komisji, trzecia dla pozostałych radnych w odpowiednich wysokościach. Alternatywna propozycja co do zmiany byłaby taka, że uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i ma zastosowanie do ustalenia wysokości od 1 sierpnia 2021, to jest uchwała z mocą wsteczną, która jest możliwa do podjęcia, ale nie jest obowiązkowa. Natomiast na dzisiejszej komisji projekt alternatywny zakłada skreślenie tego zapisu, że ma zastosowanie do ustalenia wysokości diet od 1 sierpnia 2021, tylko wchodzi z dniem podjęcia. Na ten moment proszę Państwa o wzięcie pod uwagę tego zapisu z paragrafu 4 i ewentualnie przedyskutowanie, który z tych projektów będziecie Państwo procedowali na sesji. Pierwsza propozycja projektu uchwały jest z wyrównaniem od 1 sierpnia, natomiast druga propozycja projektu uchwały jest z brakiem wyrównania od 1 sierpnia. Pan Roman Hamerla pyta czym jest podyktowana ta zmiana? Pani Sekretarz odpowiada, że ta zmiana jest podyktowana zmianą ustawy o wynagrodzeniach osób zajmujących kierownicze stanowiska Państwowe oraz niektórych innych ustaw, druga zmiana to rozporządzenie w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych i stąd pojawiła się inicjatywa zmiany wynagradzania Pana Burmistrza i zmiany wysokości diet radnych. Następnie głos zabrał Z-ca Burmistrza Pan Jakub Grabowski odnosząc się do oświaty, że w projekcie zmiany budżetu jest zwiększenie środków na oświatę i jest to ponad 700 tys., ale potrzeby było o 200 tys., większe. Wynika to z kilku rzeczy, m.in. z sytuacji w trakcie roku. Rok budżetowy nie pokrywa się z rokiem szkolnym. Pan Mariusz Pompa pyta, jakie były by oszczędności, gdyby w szkołach wiejskich zrobić klasy 1-3 ? Pan Jakub Grabowski odpowiada, że była by to spora oszczędność. Pan Mariusz Pompa mówi, że jest przeciwny zamykaniu szkół, ale też nie można bez przerwy dokładać do szkół. Pan Jakub Grabowski, odpowiada, że nie możemy tak po prostu zamykać szkół, to jest procedura. Panie Dyrektorki i Pan Dyrektor Szkoły Podstawowej byli obecni na komisji gospodarki i mienia w dn. 19.11.2021, ale głos zabrał tylko Pan Dyrektor. Panie Dyrektorki nie wypowiedziały się w tym temacie. Pani Skarbnik zabrała głos wypowiadając się, że sytuacja wygląda tak, że od wielu lat jest problem z oświatą. W tej chwili sytuacja jest taka, że w 2022 roku będą o wiele mniejsze dochody. Prawie 17 mln to potrzeby na oświatę, aby te potrzeby były wypełnione musielibyśmy dołożyć 53% po korekcie budżetu to 46%. Pan Burmistrz Klemens Podlejski wypowiada się, że koszty funkcjonowania szkół wiejskich są trzykrotnie wyższe, niż szkoły  w Żarkach. Pan Burmistrz Klemens Podlejski poruszył również temat oświetlenia ulicznego, wymiany lamp z sodowych na ledowe. Pani Skarbnik zabrała również, głos, że podstawą subwencji jest uczeń bo subwencja jest przyznawana na ucznia. Uczniów w klasach jest coraz mniej.

W związku z wyczerpaniem porządku obrad posiedzenia przewodnicząca zakończyła posiedzenie komisji ds. Socjalnych i Społecznych.

Na tym protokół zakończono.

 

Protokołowała                                                                  Przewodniczył:
Agnieszka Winiel                                                              Wioletta Król
Inspektor ds. obsługi Rady Miejskiej                               Przewodnicząca Komisji                                                                                                                                               ds. Socjalnych i Społecznych

Informacje

Rejestr zmian

2021-12-31 08:57

Dodanie artykułu - Mariusz Nowak

Filtrowanie bieżącej kategorii

Redaktorzy odpowiedzialni za ten dział:

Oficjalna strona www
Urząd Miasta i Gminy Żarki
42-310 Żarki
ul. Kościuszki 15/17
woj. śląskie
tel. (034) 314 80 36
fax (034) 316 10 78
e-mail: poczta@umigzarki.pl

Nr konta:
MBS Myszków oŻarki
43 8279 1036 0400 0013 2004 0001

NIP Gminy Żarki: 577-19-64-543
NIP UMiG Żarki: 577-13-48-293
REGON Gminy Żarki: 151398534
REGON UMiG Żarki: 000530175
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej Strona Dziennika Ustaw Monitor Polski Oficjalna strona Biuletynu Informacji Publicznej

Szukaj w BIP

Twoja przeglądarka internetowa, bądź system operacyjny, nie wspierają lektora w polskiej wersji językowej.