Pokaż/ukryj informację o istniejących skrótach klawiszowych

Skróty klawiszowe:

Włącz lektora.
Wyłącz lektora.

Protokół z posiedzenia komisji Wspólnej Rady Miejskiej w Żarkach

Wyświetl stronę główną » Rada Miejska » Protokoły z komisji » Protokół z posiedzenia komisji Wspólnej Rady Miejskiej w Żarkach

Podtytuł: które odbyło się w dniu 26 października 2021 roku w sali widowiskowej MGOK w Żarkach, godz.14.00.

W posiedzeniu komisji uczestniczyli jej członkowie:

Pan Henryk Świerdza – przewodniczący

Pani Aneta Bernacka – członek

Pani Wioletta Król - członek

Pan Paweł Labocha - członek

Pan Maciej Maślankiewicz - członek

Pani Stanisława Nowak – członek

Pan Mariusz Pompa – członek

Pani Monika Radosz – członek

Pan Łukasz Rarok – członek

Pani Paulina Szczepanek – członek

Pan Roman Warta – członek

Pan Adam Zamora – członek

Ponadto w posiedzeniu Komisji wspólnej uczestniczyli:

Pan Klemens Podlejski - Burmistrz Miasta i Gminy Żarki

Pan Jakub Grabowski - Z-ca Burmistrza Miasta i Gminy Żarki

Pani Dominika Horoszko - Sekretarz Gminy

Pani Dorota Mucha - Skarbnik Gminy Żarki

Pan Dariusz Krulik – Radny Rady Miejskiej w Żarkach

Pani Edyta Kwiatkowska – inspektor ds. wymiaru podatków

Pani Katarzyna Dorobisz – inspektor ds. wymiaru podatków

Pani Małgorzata Banaszczyk – Kierownik referatu

Pani Joanna Zamorska – kierownik referatu Gospodarki Komunalnej i Inwestycji

oraz 1 mieszkanka gminy Żarki.

 

Lista obecności stanowi załącznik do niniejszego protokołu.

 

Porządek posiedzenia:

  1. Zaopiniowanie punków w sprawie:

a/ zmian w budżecie gminy na 2021 rok.

b/ określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości

c/ określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych

d/ Program Ochrony Środowiska dla Gminy Żarki na lata 2021-2025 z perspektywą do roku 2030.

e/ zmiany w uchwale Nr II/4/2018 z dnia 28 listopada 2018 roku w sprawie składów osobowych komisji Rady.

  1. Sprawy różne i bieżące. 

 

  1. Otwarcia posiedzenia dokonał przewodniczący komisji Henryk Świerdza - stwierdzając na podstawie listy obecności, że w posiedzeniu komisji na stan 14 członków komisji uczestniczy 12 członków - co stanowi quorum, przy którym komisja może podejmować prawomocne uchwały i wnioski. Pan Burmistrz Klemens Podlejski wnioskuje o wycofanie projektu uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportu z porządku posiedzenia tj. pkt.1, lit. c. Proponowany porządek obrad został przyjęty jednogłośnie następnie komisja przystąpiła do jego realizacji. Pkt.1, lit. a.. Pani Dorota Mucha – skarbnik gminy omówiła projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie na rok 2021, m.in., że zwiększa się dochody własne i wydatki bieżące o kwotę  223.086,99 zł,  z tego:

- z czynszów mieszkaniowych o kwotę 30.000 zł,

- z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi o kwotę 120.000 zł,

- z refundacji wydatków na realizację zadań z funduszu sołeckiego w 2020 r. o kwotę 4.008,99 zł

- ze środków rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej na realizację zajęć wspomagających o kwotę 27.300 zł

- z dotacji na zadania związane z usuwaniem i utylizacją azbestu o kwotę 23.570 zł

- z Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 na organizację dowozu do punktów szczepień o kwotę 8.208 zł

- z tytułu zwrotów poniesionych kosztów za media w budynkach stanowiących własność gminy  o kwotę 10.000 zł.

Dokonuje się przeniesień wydatków bieżących:

- na utrzymanie placu targowego zwiększenie o 40.000 zł,

- na wypłatę odszkodowań za przejęte działki zmniejszenie o 933.100 zł,

- na zakup działki zajętej pod drogę w Wys. Lelowskiej zwiększenie o 6.000 zł,

- na plany zagospodarowania przestrzennego w związku z realizacją umowy z 2020 r. o kwotę 5.250 zł,

- na bieżące wydatki związane z utrzymaniem i bieżącą obsługą urzędu zwiększenie o 30.000 zł,

- na obsługę długu zmniejszenie o 75.250 zł,

- na wynagrodzenia w oświacie zwiększenie o 927.100 zł

- na domy pomocy społecznej zmniejszenie o 45.000 zł oraz na rodziny zastępcze zwiększenie o 45.000 zł (zadania realizowane przez MGOPS)., następnie głos zabrał Pan Burmistrz Klemens Podlejski uzupełniając wypowiedź Pani Skarbnik Doroty Mucha. Radny Łukasz Rarok zapytał o działkę w Wysoce Lelowskiej, odpowiedzi udzielił Pan Burmistrz Klemens Podlejski, że jest to działka na Czarce, która jest zajęta pod drogę. Następnie zadał pytanie Pan Radny Maciej Maślankiewicz o zwiększenie dochodów własnych na wydatki bieżące, czy czynsze są lepiej ściągane? Czy ściągalność za odpady komunalne jest większa? Odpowiedzi na powyższe pytania udzieliła Pani Skarbnik. Poinformowała również, że na następny rok zostało zaplanowane wypłacenie odszkodowań za działki przy budowie ul. Młyńskiej i Jagodowej. Pan Maciej Maślankiewicz zapytał również czy wzrosną koszty utrzymania budynku przy basenie „kawiarenki”? Pani Dorota Mucha odpowiedziała, że osoba, która dzierżawi ten budynek prócz czynszu zwraca równowartość poniesionych kosztów za energię. Pan Radny Maciej Maślankiewicz zadał kolejne pytanie: z jaką firmą jest podpisana umowa na dostawę gazu i  prądu? Odpowiedzi udzieliła Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Inwestycji Joanna Zamorska, że od kilku lat umowa jest zawarta z firmą „Fortum”.

Przystąpiono do zaopiniowania projektu uchwały zmian w budżecie na 2021r.

”za” 11, ”wstrzymał się od głosu” 1. /projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany/.

Pkt.1 lit. b. Projekt uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości omówiła Pani Edyta Kwiatkowska – insp. ds. wymiaru podatków, oraz przedstawiła stawki jakie zostały wyliczone:

1. Od gruntów:

1) związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na sposób zakwalifikowania    w ewidencji gruntów i budynków od 1 m2 powierzchni – 0,85 zł,

2) pod wodami powierzchniowymi stojącymi lub wodami powierzchniowymi płynącymi jezior i zbiorników sztucznych od 1 ha powierzchni – 5,15 zł,

3) pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego od 1 m2 powierzchni – 0,25 zł,

4) niezabudowanych objętych obszarem rewitalizacji, o którym mowa w ustawie z dnia 9 października 2015 r. o rewitalizacji (tekst jednolity: Dz. U. z 2021 r. poz. 485), i położonych na terenach, dla których miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje przeznaczenie pod zabudowę mieszkaniową, usługową albo zabudowę o przeznaczeniu mieszanym obejmującym wyłącznie te rodzaje zabudowy, jeżeli od dnia wejścia w życie tego planu w odniesieniu do tych gruntów upłynął okres czterech lat, a w tym czasie nie zakończono budowy zgodnie z przepisami prawa budowlanego od 1 m2 powierzchni – 0,25 zł.

2. Od budynków lub ich części:

1) mieszkalnych od 1 m2 powierzchni użytkowej – 0,73 zł,

2) związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej od 1 m2 powierzchni użytkowej – 20,87 zł,

3) zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym od 1 m2 powierzchni użytkowej – 11,61 zł,

4) związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, zajętych przez podmioty udzielające tych świadczeń od 1 m2 powierzchni użytkowej  – 5,04 zł,

5) pozostałych:

a) zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego od 1 m2 powierzchni użytkowej – 8,35 zł,

b) letniskowych z wyjątkiem zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej od 1 m2 powierzchni użytkowej – 8,35 zł,

c) nie wymienionych w pkt. 5 lit. a) i 5 lit. b) z wyjątkiem zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej od 1 m2 powierzchni użytkowej – 4,78 zł.

3. Od budowli – 2% ich wartości określonej na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 3 i ust. 3 – 7 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych;

§ 2. Zwalnia się od podatku od nieruchomości:

1. Grunty, budynki lub ich części zajęte na potrzeby:

1) ochrony przeciwpożarowej,

2) działalności oświatowo - kulturalnej,

3) działalności w zakresie kultury fizycznej i sportu,

4) pomocy społecznej.

2. Grunty, budynki lub ich części służące do zbiorowego zaopatrzenia w wodę, zbiorowego odprowadzania ścieków.

3. Zwolnienia wymienione w niniejszym paragrafie nie odnoszą się do nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Następnie Z-ca Burmistrza Pan Jakub Grabowski zabrał głos mówiąc, że w porównaniu do sąsiednich samorządów stawki podatku w gminie Żarki na obecną chwilę są najniższe. Radny Maciej Maślankiewicz, zabrał głos mówiąc, że stawka podatku w 2021 wynosiła 0,68 zł , i że była propozycja na 0,71 zł, a na ten rok jest propozycja 0,73 zł. Pani Edyta Kwiatkowska- pracownik UMiG Żarki wyjaśniła, że stawki w poprzednim roku obowiązywały z roku 2019. Wobec wyczerpania dyskusji przewodniczący obrad zarządził głosowanie nad projektem uchwały w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości /”za”8 , ”przeciw” 1, ” wstrzymało się od głosu” 3./ projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany/.

Pkt.1. lit. c. wycofany z porządku posiedzenia.

Pkt.1. lit. d.Program Ochrony Środowiska dla Gminy Żarki na lata 2021-2025 z perspektywą do roku 2030, omówiła Pani Małgorzata Banaszczyk - Kierownik Referatu do Pozyskiwania Środków Europejskich i Krajowych, m.in., że każda organizacja działa wg planu. Jednym z programów jest program Ochrony Środowiska. Program został stworzony i skonsultowany z różnymi jednostkami. Powiatowy Inspektorat Sanitarny wydał opinie o odstąpieniu od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko. Następnie Starostwo Powiatowe w Myszkowie pozytywnie zaopiniowało uchwałą POŚ, kolejna konsultacja odbyła się z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w Katowicach, tam odstąpiono od oceny oddziaływania na środowisko. Poza tym program został sporządzony przy uzyskaniu danych z bardzo wielu źródeł m.in. Wody Polskie. Program ten przy sporządzaniu był również konsultowany w Urzędzie Marszałkowskim. Przy aplikacji po środki zewnętrzne konieczne jest, aby w POŚ umieszczone były odpowiednie zadania. Głos w dyskusji zabrała mieszkanka gminy wypowiadając się, że nie uwzględniono pisma, które złożyła. I, że w tym punkcie powinno być rozpatrzenie pisma, które zostało złożone. Przewodniczący komisji Henryk Świerdza, odpowiedział, że pismo będzie rozpatrywane po zaopiniowaniu uchwał.

Wobec wyczerpania dyskusji przewodniczący obrad zarządził głosowanie nad projektem uchwały w sprawie Programu Ochrony Środowiska dla Gminy Żarki na lata 2021-2025 z perspektywą do roku 2030./ ”za”11, ”wstrzymało się od głosu”1. /projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany/. Pkt.1. lit. e. zmiany w uchwale Nr II/4/2018 z dnia 28 listopada 2018 roku w sprawie składów osobowych komisji Rady, Przewodniczący Rady Miejskiej Pan Mariusz Pompa przedstawił, wniosek Radnego Dariusza Krulika, w sprawie wyrażenia woli pracy w komisji rewizyjnej. Obecny na posiedzeniu komisji Pan Radny Dariusz Krulik również wypowiedział się, że podtrzymuje wniosek i chce przystąpić do komisji rewizyjnej. Wobec wyczerpania dyskusji przewodniczący obrad zarządził głosowanie nad projektem uchwały w sprawie zmiany w uchwale Nr II/4/2018 z dnia 28 listopada 2018 roku w sprawie składów osobowych komisji Rady. /”za”12, /projekt uchwały został pozytywnie zaopiniowany/. Pkt.2. Sprawy różne i bieżące. Jako pierwszy głos zabrał Pan Radny Adam Zamora, w sprawie inwestycji budowy drogi z Przybynowa do Choronia i czy są informacje ile pieniędzy Powiat ma przeznaczyć na budowę tej drogi? Odpowiedzi udzielił Z-ca Burmistrza Pan Jakub Grabowski, że z naszej strony nie partycypowaliśmy w projekcie budowy tej drogi. Pan Burmistrz Klemens Podlejski uzupełnił wypowiedź, że została przedstawiona propozycja, żeby partycypować w budowie drogi Przybynów-Choroń ze względu na większe możliwości uzyskania dofinansowania. Szczegółów jeszcze nie ma, ale taka propozycja została przedstawiona. Pan Przewodniczący Mariusz Pompa, poprosił, aby udzielić głosu mieszkance, która przybyła na posiedzenie komisji, żeby Pani nie musiała czekać do końca, natomiast mieszkanka odmówiła wypowiedzi, odpowiadając, że poczeka i wypowie się na końcu. Pan Radny Adam Zamora poruszył temat uchwały antysmogowej, czy gmina będzie coś działać w tym temacie? Odpowiedzi udzielił Pan Burmistrz Klemens Podlejski, że będzie to wyglądało tak jak uchwała antysmogowa przewiduje. Na gminy został nałożony obowiązek w postaci realizacji uchwały antysmogowej, do końca 2027 wymiana piecy tzw. "kopciuchów”. W przypadku nie wymienienia pieca w terminie przewidywana jest kara. Gmina jest kontrolowana w zakresie realizacji tej uchwały przez WIOŚ. Kontrole w zakresie spalania są i będą realizowane. Jeżeli gmina nie będzie takich kontroli prowadzić to może być ukarana przez WIOŚ. Radny Adam Zamora zadał kolejne pytanie w sprawie wyliczenia oszczędności w związku z wyłączeniem oświetlenia ulicznego. Odpowiedzi udzieliła Pani Joanna Zamorska - Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Inwestycji, że za 12 miesięcy to oszczędność ok. 70 tyś. zł. W tej chwili prowadzimy rozeznanie kosztów w sprawie wymiany oświetlenia na terenie całej gminy na LED – jest to koszt ok. 1 mln zł. Natomiast jest to spory efekt energetyczny, który spowoduje redukcje zużycia ok. 76% energii elektrycznej i redukcje CO2 ok.70 %. Dzięki wymianie moglibyśmy uzyskać oszczędności. Przewodniczący Rady Pan Mariusz Pompa pyta jakie Gmina poniosła koszty wyłączenia oświetlenia ulicznego? Odpowiedziała Pani Joanna Zamorska, że koszt wyłączenia oświetlenia to ok. 20 tys. zł. Pan Maciej Maślankiewicz pyta czy Pan Burmistrz mógłby złożyć wniosek do programu Polski Ład w sprawie budowy drogi 789 tj. ul. Niegowska wraz ze skrzyżowaniem. Pan Burmistrz Klemens Podlejski odpowiada, że w ramach projektu Polski Ład zostały złożone 3 wnioski. Pierwszy wniosek na zagospodarowanie ujęcia wody Czarny Kamień. Drugi wniosek w zakresie montażu odnawialnych źródeł energii na budynkach użyteczności publicznej tj. szkoły, dom kultury. Trzeci wniosek budowa drogi Jaroszów-Suliszowice. Pan Radny Maciej Maślankiewicz pyta, czy zgodnie z harmonogramem prac remontowo budowanych Remizy Strażackiej w Jaworzniku zakończy się zgodnie z terminem? Pan Burmistrz Klemens Podlejski odpowiada, że prace nie zakończą się zgodnie z terminem, zakończenie prac zostało przesunięte do końca roku. Pan Maciej Maślankiewicz zadaje kolejne pytanie czy firma zostanie ukarana z tego tytułu? Pan Burmistrz Klemens Podlejski odpowiada, że sporządzony jest aneks do umowy wynika, m.in., że doszły dodatkowe prace związane z dachem, nie ma materiałów budowlanych, do tej pory czekamy na dostawę okien. Pani Radna Wioletta Król zabrała głos tłumacząc, że dodatkowo jest wykonanych 33 zadania związanych z remontem remizy, oraz, że codziennie dogląda przebieg prac. Pani Wioletta Król podkreśla, że firma sumiennie pracuje, a przez zadania, które doszły opóźnia się termin realizacji. Pan Maciej Maślankiewicz pyta dlaczego komisje nie realizują planów pracy? Pan Radny Henryk Świerdza odpowiada, że ze względu na pandemię covid-19 komisje nie spotykają się zbyt często. Pani Małgorzata Banaszczyk, wyjaśnia, że jest zgoda z Urzędu Marszałkowskiego na przedłużenie terminu remontu remizy w Jaworzniku o kilka miesięcy. Z tego tytułu nie przepadają żadne środki. Pan Radny Maciej Maślankiewicz pyta czy już zostały wybrane kosze, które zostaną postawione w parkach i przy ulicach. Pani kierownik Joanna Zamorska, odpowiada, że wszystko wiąże się z wydatkami. Kosze są wybrane, ale musimy zabezpieczyć środki w budżecie na ten cel. Przewodniczący Rady Miejskiej Pan Mariusz Pompa pyta w jaki sposób została rozwiązana komisja mieszkaniowa? Pan Burmistrz Klemens Podlejski odpowiada, że zmieniły się przepisy, ustawodawca tak postanowił. Pan Mariusz Pompa uzupełnił swoją odpowiedź, że został poinformowany, że komisja przestała istnieć, ale skoro są takie przepisy to dziękuje za udzielenie odpowiedzi. Pan Radny Dariusz Krulik pyta czy na budowę basenu jest jakaś gwarancja? Pan Burmistrz Klemens Podlejski odpowiada, że jest gwarancja i będziemy zgłaszać do firmy elementy które są pęknięte. Przewodniczący Rady Pan Mariusz Pompa pyta czy jest coś co by zabezpieczyło wpadanie śmieci do basenu od strony lasu? Dawniej był murek, który chronił przed nawiewaniem śmieci. Pan Burmistrz Klemens Podlejski odpowiada, że wiatr nawiewa do basenu liście i piasek. Basen jest duży położony w pobliżu lasu i plaży dlatego tak się dzieje. Następnie głos zabrała mieszkanka obecna na posiedzeniu komisji, pyta co spowodowało, że w punkcie o ochronie środowiska Pan Przewodniczący Henryk Świerdza pominął pismo przed głosowaniem? Pani Małgorzata Banaszczyk odpowiada, że w trakcie konsultacji mieszkańcy mogli wnosić propozycje zmian tego dokumentu. W trakcie konsultacji wpłynęło Pani pismo do Urzędu i to pismo było informujące i w żaden sposób Pani nie zasugerowała, że ten dokument powinien być zmieniony. W piśmie nie ma propozycji zmian. Dokładnie chodzi o zapis w zakresie hałasu „Auto Remo”. W tej chwili ww. firmy już nie ma w tym miejscu. Mieszkanka wypowiada się, że obawia się, aby plan zagospodarowania przestrzennego nie uległ zmianie i nie dopuścił do prowadzenia działalności w tym zakresie. Prowadzenie takiej działalności było bardzo uciążliwe dla sąsiednich nieruchomości. Przewodniczący komisji Henryk Świerdza zadał pytanie co Pani by zrobiła jeżeli sąsiad miałby duży samochód ciężarowy lub ciągnik rolniczy, które też są głośne. Mieszkanka odpowiedziała, że do takiego hałasu nie można się przyzwyczaić ponieważ to jest hałas nagły, impulsywny, auta często były „przegazowywane” i nie można się do takiego hałasu przyzwyczaić. Sekretarz Gminy Pani Dominika Horoszko zabrała głos tłumacząc, że złożone pismo trafiło wcześniej do pracowników zajmujących się programem ochrony środowiska. POŚ był poddany konsultacjom społecznym, w tym czasie należało zgłaszać uwagi co do tego dokumentu. Treść Pani pisma w żaden sposób nie wpływało na zapisy w POŚ. Jeżeli chodzi o zmianę planu zagospodarowania przestrzennego to w przyszłości będą na pewno miały wpływ na tworzenie dokumentów.

W związku z wyczerpaniem porządku obrad posiedzenia przewodniczący zakończył posiedzenie komisji wspólnej.

 

Na tym protokół zakończono.

 

Protokołowała:                                                                                  Przewodniczył :

Agnieszka Winiel.                                                                             Henryk Świerdza

 

Inspektor ds. obsługi Rady Miejskiej                                                           Przewodniczący Komisji                                      

Informacje

Rejestr zmian

2021-12-15 08:50

Dodanie artykułu - Mariusz Nowak

Filtrowanie bieżącej kategorii

Redaktorzy odpowiedzialni za ten dział:

Oficjalna strona www
Urząd Miasta i Gminy Żarki
42-310 Żarki
ul. Kościuszki 15/17
woj. śląskie
tel. (034) 314 80 36
fax (034) 316 10 78
e-mail: poczta@umigzarki.pl

Nr konta:
MBS Myszków oŻarki
43 8279 1036 0400 0013 2004 0001

NIP Gminy Żarki: 577-19-64-543
NIP UMiG Żarki: 577-13-48-293
REGON Gminy Żarki: 151398534
REGON UMiG Żarki: 000530175
Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej Strona Dziennika Ustaw Monitor Polski Oficjalna strona Biuletynu Informacji Publicznej

Szukaj w BIP

Twoja przeglądarka internetowa, bądź system operacyjny, nie wspierają lektora w polskiej wersji językowej.